BOHUS Räddningstjänsteförbund

Startsida

Säker på isen

Under vinterhalvåret växlar temperaturen i vårt land. Isarna är därför inte alltid helt pålitliga, och det krävs både förberedelser och kunskap för att kunna vistas säkert på våra sjö- och havsisar.

Mellan åren 1999 och 2012 omkom över 200 människor i samband med isolyckor, vilket motsvarar ett årssnitt på 14 omkomna. Statistiken visar också att män och äldre är överrepresenterade och att demens, men framför allt alkohol, har varit en bidragande orsak.


De flesta drunkningsolyckor på isen inträffar i samband med fiske eller när man kör ett fordon på isen. Exempelvis skoterolyckor på våra sjöar och hav har ökat märkbart de senaste åren.


Sjöisen är förrädisk


De flesta drunkningsolyckor på is inträffar på sjöar och dammar. Därefter är olyckor vanligast på åar och älvar och sedan på havsisar. Många av de mer eller mindre allvarliga incidenter som inträffar varje vinter skulle kunna undvikas med hjälp av lite grundläggande kunskap.


Tips för att bedöma isens styrka


Testa isens tjocklek med hjälp av en ispik. Det ska vara minst tio centimeters kärnis för att du ska kunna gå på den. Kärnisen är genomskinlig och hård. Mörkare färg tyder på en tunnare is.


Tjocka drivor av snö måste alltid undersökas. Under snön kan isen vara bortsmält. Var vaksam på gråa fläckar och mörkare partier liksom snödrivor på isen. Tänk på att vårisar är särskilt förädiska.


Ispik, isdubbar, räddningslina och flytväst eller en rätt packad ryggsäck är utrustning du alltid bör ha med dig när du ger dig ut på isar. Men det viktigaste av allt att ta med dig är en kompis. Det är inte säkert att du kan ta dig upp själv ur en isvak.


Om olyckan ändå drabbar dig eller din kompis


Om personen i vattnet är vid medvetande och har huvudet ovan vattenytan kan du tänka efter noggrant och planera insatsen. En vinterklädd person klarar nämligen kylan i vattnet i upp till 15 minuter innan gripförmåga och reaktionsförmåga börjar påverkas.


När du kommer fram till vaken och den nödställde så ska du försöka undvika direkt fysisk kontakt med den nödställde. Använd "den förlängda armen" - t.ex. en gren, en tröja eller något annat som gör att du kan släppa om du börjar dras med ner i vaken. Din säkerhet är viktigast eftersom du inte längre kan göra skillnad om du själv hamnar i vaken.


Ligger du själv i vattnet så ska du alltid vända dig om och försöka ta dig upp i den riktningen du kom ifrån. Där är nämligen isen som tjockast (den bar ju dig fram till isvaken). Har du ispikar så ska du haka dig fast i isen och dra dig framåt.


Se följande film om säkerhet på isen för att lära dig lite mer om vad du ska göra när olyckan är framme:

Informationen och filmerna är hämtade från DinSäkerhet.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster


Viktigt för räddningstjänsten att öva


Vi på räddningstjänsten övar kontinuerligt under vinterhalvåret för att hålla oss uppdaterade inom isvattenlivräddning. Det krävs både gott lagsamarbete och gedigen kunskap för att lyckas få upp en nödställd ur en isvak.


Nedan följer några bilder från en islivräddningsövning som genomfördes av några ur personalen på RiB-stationen i Nol:

islivraddning kungalv
islivraddning kungalv
islivraddning kungalv
islivraddning kungalv

Besöks- och postadress

Bohus Räddningstjänstförbund

Enbärsvägen 2

442 42 Kungälv


Telefon, kontorstid

kl. 07.30-16.00

0303 - 33 47 00

 

Telefon, övrig tid

Jourhavande insatsledare

0303 - 33 47 14


E-post

raddning@borf.se

Jobba hos oss
Tänk på säker eldning
Hyr flytvästar
Läs mer om tips för att öka säkerheten på din utlandsresa

Enbärsvägen 2, 442 42 Kungälv | Telefon: 0303-33  47 00 | Om webbplatsen | Om cookies | Prenumereralänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster | Tyck till | Logga inlänk till annan webbplats | Bohus Räddningstjänstförbund ©