BOHUS Räddningstjänsteförbund

Startsida

Vanliga frågor

Nedan följer några av de vanligaste frågorna till oss på räddningstjänsten:


Svar:

Vilken brandsläckare ska jag köpa till mitt hem?


Vi rekommenderar en 6 kg Pulversläckare med minsta effektklass 43A 233BC. Pulversläckare är överlägset lättast att släcka med och har effektivast släckeffekt bland släckmedlen i handbrandsläckare. Läs mer om brandsläckare här.


Tillbaka till toppen

Hur ska man placera sin brandvarnare?


Den ska sitta i taket, minst 50 cm utifrån väggen. Det viktigaste är att placera den nära ditt sovrum så att du vaknar om en brand skulle uppstå när du sover. Sätt upp minst en brandvarnare per våningsplan. Undvik att sätta brandvarnaren i köket då den lätt kan utlösas av oset under matlagningen.


Tillbaka till toppen

Hur ska man underhålla sin handbrandsläckare som privatperson?


Du bör kontrollera din handbrandsläckare minst en gång per år. 


Det du ska titta efter är:


  • att släckaren inte är blockerad 
  • att släckmedlet rör sig (genom att vända den upp och ner och skaka lite)
  • att släckarens instruktion är vänd utåt och läsbar 
  • att släckaren inte har några synliga skador 
  • att manometern visar rätt tryck 
  • att släckaren är plomberad 


Tillbaka till toppen

Hur lång hållbarhet har en handbrandsläckare?


Det beror mycket på kvaliteten, men generellt sett runt 10 år.


Tillbaka till toppen

Får jag grilla på min balkong?


Det finns inget förbud i lagen som förbjuder grillning på balkongen, men många hyresvärdar har förbud i sina ordningsregler som du som hyresgäst bör följa. Det kan också vara förbjudet att grilla på balkongen under de tider det är eldningsförbud i ditt område.


Du får inte heller störa dina grannar, även om din hyresvärd inte har förbjudit grillning. Röken från grillen kan räknas som en störning, därför kan det vara bra om du frågar grannarna först. Ett bra tips är att en elgrill ofta osar mindre än kol- eller gasgrillar.


Tillbaka till toppen

Jag tänkte elda i min trädgård - är det någon fara?


Börja med att kolla vilka lokala föreskrifter som gäller i din kommun för att se om du överhuvudtaget får lov att elda. Därefter ska man alltid iaktta försiktighet och kunna garantera att röken inte stör några grannar.


Det är viktigt att veta att eldningen alltid sker på egen risk och att man själv står som ansvarig ifall någonting skulle hända.


Tillbaka till toppen

Hur kan jag ta reda på om det råder eldningsförbud i Ale eller Kungälvs kommun?


Det gör du antingen genom att ringa Bohus Räddningstjänstförbunds telefonsvarare på 0303 – 33 47 48 eller besöka vår sida "Råder eldningsförbud?"


Tillbaka till toppen

Hur bör jag bete mig om ett blåljusfordon dyker upp bakom mig i trafiken?


Ta det lugnt. Håll uppe hastigheten, placera ditt fordon så långt åt höger som möjligt och fortsätt framåt tills du hittar ett bra ställe att svänga av vägen. Blinka och sväng av. Det sämsta man kan göra är att bromsa och försöka smyga längst med vägkanten. Detta tvingar oss till en onödig och riskfylld inbromsning följt av en omkörning vilket vi helst undviker.


Tillbaka till toppen

Jag vill lära mig hjärt- och lungräddning. Hur gör jag då?


Vi erbjuder utbildning i hjärt- och lungräddning för Ale och Kungälvs kommunanställda. Är du anställd inom dessa kommuner kommer du erbjudas utbildning så småningom. Vill du lära dig direkt? Klicka här för att se en instruktionsvideo i HLR. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.


Tillbaka till toppen

Hur underhåller jag en handbrandsläckare på mitt företag?


Det som vi på räddningstjänsten försöker rätta oss efter då det gäller underhåll av handbrandsläckare är vad som står i den svenska standarden SS 3656- Underhåll och omladdning av handbrandsläckare. I den står det att underhåll generellt ska utföras årligen. Där emellan ska rutinkontroll utföras regelbundet av innehavaren. Normalt tidsintervall mellan dessa kontroller är 1 månad. Det kan förlängas eller förkortas vid behov, men intervallet mellan två kontroller skall inte överstiga ett kvartal. 


Vid kontrollen skall följande säkerställas: 


  • Att släckaren är placerad synligt på avsedd plats 
  • Att släckaren inte är blockerad 
  • Att släckarens instruktion är vänd utåt och läsbar 
  • Att släckaren inte har några synliga skador 
  • Att manometern visar rätt tryck 
  • Att släckaren är plomberad 
  • Att släckaren är upphängd och uppskyltad


Rekommendationerna är alltså att en serviceman gör en årlig kontroll av släckaren, men det finns inget krav på att det måste ske enligt detta tidsintervall. Det viktigaste är att innehavaren på något sett gör sina egna kontroller (enligt punkterna ovan) och därmed kan upptäcka synliga fel på släckaren. 


En verkstadsgenomgång ska utföras vart 5 år för vätskesläckare och vart 10 år för pulver - och koldioxidsläckare enligt SS 3656. Med verkstadsgenomgång menas en fullständig kontroll av släckarens funktion och packningar samt att andra delar som slits eller åldras byts ut. Vid behov byts även släckmedel.


Tillbaka till toppen

Var kan jag lämna en anmälan om tillfällig övernattning?


Det gör du genom att läsa igenom instruktion och skicka in svar Pdf, 145 kB. till vår tjänstgörande insatsledare på adressen insatsledare@borf.se.


Tillbaka till toppen

Hur gör jag för att skicka in en blankett till er?


Blanketter hittar du under fliken "Tillstånd och blanketter".


Den kan antingen mejlas in direkt till raddning@borf.se eller genom att bifoga blanketten i vårt epost-formulär. Du kan också skicka den via vanlig post till adressen:


Bohus Räddningsjtänstförbund

Enbärsvägen 2

442 42 Kungälv


Tillbaka till toppen

Vad är Bohus Räddningstjänstförbund?


Räddningstjänsten i Ale och Kungälv är sedan 1 januari 2013 organiserade i ett räddningstjänstförbund som heter Bohus Räddningstjänstförbund. Vårt förbund har en heltidsstation i Kungälv och deltidsstationer i Marstrand, Kode, Nol och Surte.


Bohus Räddningstjänstförbund arbetar för säkerhet och trygghet för Kungälv och Ale Kommuns nära 80 000 invånare. Vi hanterar ca 800-900 larm per år fördelat på de fem stationerna.


I förbundet arbetar ca 140 personer – med bland annat utryckningsverksamhet, förebyggande arbete, tillståndsfrågor och administration.


Tillbaka till toppen

Varför heter ni Bohus Räddningstjänstförbund?


Bohus Räddningstjänstförbund består av Ale och Kungälvs kommun. Förbundet är en sammanslagning av de två tidigare räddningstjänsterna i respektive kommun. Namnet Bohus Räddningstjänstförbund har kommit till efter inspiration av landmärket Bohus Fästning ligger i Kungälvs kommun. Namnet Bohus hittar man också i Ale kommun - i samhället Bohus.


Tillbaka till toppen

Kan man hyra flytvästar hos er?


På brandstationen i Kungälv finns det flytvästar till uthyrning för en billig penning. Det finns flytvästar för alla ifrån vuxna ner till de allra minsta. Välkommen in när du vill, helst mellan 08:00-16:00. Övriga tider på dygnet är endast vår utryckningspersonal i huset och kan inte garanterat ta emot er. Välkomna in! 


Tillbaka till toppen

Vad gör ni när ni inte är på larm?


På räddningstjänsten finns många arbetsuppgifter som inte handlar om utryckning. Vi arbetar mycket förebyggande i våra kommuner, och jobbar för att olyckor inte ska uppstå genom information, tillsyn och kontroll. Hos oss finns brandingenjörer, administratörer och liknande tjänster som inte är utryckande.


När brandmännen inte är på utryckning arbetar de inte bara med vård och service av utrustning, övning och fysisk träning - utan också information och utbildning till allmänheten. En förhållandevis liten del av verksamheten ägnas åt faktiska olyckosinsatser.


Tillbaka till toppen

Telefon: 0303 - 33 47 00

 

E-post: raddning@borf.se

Besök Ale kommuns hemsida
Besök Kungälvs kommuns hemsida
Jobba hos oss
Issäkerhet
Hyr flytvästar

Enbärsvägen 2, 442 42 Kungälv | Telefon: 0303-33  47 00 | Om webbplatsen | Om cookies | Prenumerera Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. | Tyck till | Logga in Länk till annan webbplats. | Bohus Räddningstjänstförbund ©